Friday, January 21, 2011

KEK BATIK

mcm klakar plak.. tiba2 blog aku ada resipi... xpnh aku ltk resipi... ini la jadi nyer bila cik zai jadi rajin.. sumer benda nk cuba buat... kuih kasuie, spagheti, puding roti dan kali ni kek batik biskut marie... sblm2 ni pnh buat... so dh benti lama.. lama tu sbb maleh la tu... msk spagethi tu jer slalu sbb sng tapi tgk keadaan kewangan jg ms tu.. nk beli bhn2 pn budget bsr... amik resipi spagethi dr wanie @pipicomel... kalau tgk blog dia.. punyer la rajin masak mcm2... so rabu lps tiba2 teringat kek batik... search la resip.. mmg la sng nk buat.. tp aku cr resipi yg tak perlu guna telur... sbb takut hanyir plak bau telur kn... sblm ni pnh buat, ada gk pnh tak menjadi.. akhir nyer aku cuba resipi yg ni tapi aku ubah la skit... dia suh ltk koko tapi aku tak ltk.. sbb apa tak ltk??? eh sukahati aku lah, nak letak atau tak kan... aku yg nk mkn.. yg penting aku yg msk n kuar kn duit beli bhn2 ni hehehhe.. so hr khamis aku try la buat... MENJADI... sedap ( ini perasan sendiri sbb puji diri sendiri) hehehe kira blh mkn la kn... kalau xsedap, aku sendiri yg campak dlm tong sampah... so cuba la puan2.. mcm poyo jer kn, org lain msk lg terror.. msk mcm2.. korang blh ubahsuai resipi ni... alamak gambar xde la plak.. tgk la.. kalau karang aku sempat amik pic, aku ltk ekkk

RESEPI KEK BATIK BISKUT MARIE

Bahan-bahan :
1) 1 buttercup - kalau kede'(kut) ltk stgh pun ok hehe
2) 1 paket kecil Milo @ 200gram
3) 1 tin susu cair
4) 2 sudu besar serbuk koko (aku tak letak pun)
5) 2 sudu besar gula - kalau xnk manis sgt, kurang kan gula
5) 300gm Biskut Marie (tak ksh jenama apa, aku guna hwa tai rm4.60, MAHAL beli kat 7e plak tu , mmg la mahal)

Cara membuatnya :
1) Masukkan sumer bahan ke dalam periuk dengan api perlahan kecuali biskut Marie.
2) Kacau sume tadi hingga pekat.
3) Tutup api. Masukkan biskut Marie dan kacau hingga sebati.
4) Masukkan ke dalam loyang atau tupperware dan mampatkan.
5) Bila dah sejuk (better masuk kn dlm peti sejuk) , then blh la potong dan masuk kan dlm mulut haha

1 comment:

~WaNi~ said...

wahh....sedap nihhhh.... nk try wat gak.... hmm..tapi nak rasa yang akak wat dulu arrrrr