Friday, October 8, 2010

al fatihah buat arwah ....

Hari ni aku ada peluang untuk menaip... aku nk citer pasal ank buah aku syazwan (wawan)... baru 16 thn... dia meninggal dunia pada ptg 26hb sept (ahad) ..Terlalu muda meninggalkan keluarga di dunia ni…

Kalau korang pnh bc blog aku June thn lps(2009).. aku ada bgtau ank buah aku masuk spital dan doktor kata dia menghidapi leukimia.... sejak dr itu, mmg hukm dh jd rumah ke dua arwah wawan... rambut dia pun dh gugur, dan awal thn ni tumbuh semula... tp bila buat kimo… rambut akn gugur semula… last aku jumpa dia masa raya lepas... syukur dia masih di beri peluang beraya dgn kami sekeluarga... itu pun sehari sblm raya, doktor beri pelepasan utk keluar dan raya ke 3 arwah harus masuk ke hospital semula..

Pagi ahad tu, aku terasa nak masak spagheti .. so aku kuar dgn aida beli bhn2 masak.... br nk mula potong2 bahan.. kakak aku call, suruh siap.. coz wawan dh masuk icu... mmg la risau tp tak terpk teruk sgt ... otw ke sana.. ada gk roger2 dgn adik bradik yg lain... sampai jer kat wad 6, dr jauh dh npk abg & kak ipar aku tgh nangis.. dowang pn tgh roger2 yg lain jg... aku dah sebak dh, aku tinjau kat kaca pintu.. tgk ank buah aku terbaring.. ada 5, 6 org dlm bilik tu.. doktor & nurse... br 5 minit kat situ, doktor keluar & berckp dgn abg aku... dan abg aku ckp wawan dah takde… masa tu sumer yg ada terus nangis.. tak blh nk ckp apa... sekelip mata, dia dijemput ilahi...Allah lebih menyayangi dia... sudah lama dia menderita sakit... segala kenangan dgn arwah teringat kembali.... sehari sblm dia meninggal... dia pesan bawa sumer adik2 dtg hospital... coz nk sambut besday adik lelaki dia… tapi hajat nye tak kesampaian...

Jenazah di bawa ke rumah… kawan2 arwah dh ramai yg menunggu … sedara mara pn ramai yg dah sampai… adik arwah yg bongsu baru berumur 4 thn… masih belum memahami keadaan yg blaku.. tp bila di tanya.. dia kata abg dah mati… kini mereka tggl 3 beradik… abg aku buat keputusan utk kebumi kan hari yg sama… Alhamdulillah.. sumer adik beradik aku ada di situ kecuali along (kakak aku yg sulung) sampai ketika jenazah telah di kebumikan… dia je yg plg jauh dr jb…

Sblm maghrib jenazah di bawa ke masjid…. Di mandi kan di sana… selesai solat maghrib… jenazah di bumi kan di tanah perkuburan sebelah masjid… ank buah aku ramai yg menghantar ke kubur… kami seluarga mmg rapat… bila ada perkara2 mcm ni terjadi, sumer akan berkumpul... semua nye menunggu sampai la talkin di baca…

Arwah seorang yg baik… dia sempat join kitaorg pegi bercuti Disneyland hkg… kalau tgk komen kawan2 kat fb arwah.. jadi sedih plak.. aku type blog ni pn…. Byk kali berhenti… semoga arwah di tempat kan di kalangan org2 yg beriman…

Bila ada kematian mcm ni.. kita akan berpk.. mcm mn kalau sampai tiba masa kita pula nanti.... bagaimana org2 yg akan kita tinggal kan... ada ke yg sedih, ada ke yg gembira… gembira bg orang2 yg selama ni tak suka dgn aku... yg sakit hati dgn aku.... yg dah lama nk tgk kejatuhan aku... yg slalu doa kan keburukan utk aku... dan aku terpk ttg fun corner... sapa yg akan jaga... hmmm mcm2 yg di pk kan... itu sumer ketentuan ilahi... oh yer 23hb oct.. besday arwah... sama dgn majlis kahwin ank buah aku … 1 family akn berkumpul semua nyerr… hmmm tiba2 teringat nak g buat medical check up… coz sblm ni.. tekanan darah slalu tinggi dan hemoglobin aku rendah… so doctor tu nk tahu jg nape hemoglobin aku rendah… dia slalu ckp amik ujian darah skali lg.. aku jer yg maleh… tgk la dlm minggu depan ke… aku nk buat full check up…

Hari ni hari terakhir dlm bulan syawal… semoga kita ber di syawal thn depan… insyaallah..


ini gambar ketika raya... ms ni rambut arwah dh gugur semula....


ini ketika arwah di disneyland... ms ni rambut dia baru tumbuh semula...

No comments: